من 5 سال پشت خط بودم و با ابراهیم میرزاپور تمرین می کردم. هنوز هم با او رفاقت دارم. از روزی که جایگاهم در تیم ملی ثابت شد ، تلاشم را 10 برابر کردم. من هیچ وقت از رقابت نترسیدم و با همه هم تیمی هایم رقابت کردم. برای گرفتن تلخ ترین تصمیم عمرم اصلا خوشحال نیستم. برای این کار دلایلی دارم که فعلا نمی خواهم بگویم.
 
 مهدی رحمتی که روی خط برنامه 90 آمده بود ، در ابتدا از فردوسی پور خواست تا 4 دقیقه درباره اتفاقاتی که منجر به جدایی اش از تیم ملی شده ، حرف بزند:«صادقانه بگویم بازی در تیم ملی برایم مثل یک رویا بوده است. هیچ وقت گذشته ام را فراموش نمی کنم. من در 6 سال گذشته به ندرت در مسابقه ای غایب بودم ، چه در تیم ملی و چه در تیم باشگاهی ام .

 حتی برای همین بازی کردن هایم هم خیلی حرف شنیدم. ولی درباره تلخ ترین تصمیم زندگی ام باید بگویم من فقط گفتم احتمالا در اردوی آینده تیم ملی غایب باشم اما انگار دوستان منتظر این قصه بودند و نظری که می خواستند را از احتمالا من برداشت کردند و آقای کروش مصاحبه کردند و گفتند تا وقتی من هستم دیگر مهدی رحمتی نیست.

 با این وجود درباره آقای کروش باید بگویم علی رغم این اظهار نظر غیر منصفانه از ایشان تشکر می کنم. من در این دو روز تحلیل های مختلف اهالی فوتبالی و غیر فوتبالی را خواندم . حتی کامنت های مردمی را در این باره دیدم. راستش یکسری از تحلیل ها این بود که به خاطر حضور دانیال داوری از تیم ملی می روم. گروهی می گفتند که می خواهم ناز کنم و خودم را لوس کردم و یکسری چیزهایی که خیلی هم لحن دوستانه ای نداشت.

 من 5 سال پشت خط بودم و با ابراهیم میرزاپور تمرین می کردم. هنوز هم با او رفاقت دارم. از روزی که جایگاهم در تیم ملی ثابت شد ، تلاشم را 10 برابر کردم. من هیچ وقت از رقابت نترسیدم و با همه هم تیمی هایم رقابت کردم. برای گرفتن تلخ ترین تصمیم عمرم اصلا خوشحال نیستم. برای این کار دلایلی دارم که فعلا نمی خواهم بگویم.

 انشالله حرف هایم را نگه می دارم تا بعد از صعئود تیم ملی در جام جهانی آنها را بیان کنم. الان هم تیم ملی و هم تیم باشگاهی ام نیاز به ارامش دارند. البته هر زمانی که تیم ملی به من نیاز داشته باشد مثل یک سرباز در اختیار تیم ملی خواهم بود.»

عادل از او پرسید که چرا تصمیمش به جدایی درست با دعوت از دانیال داوری هماهنگ شده که رحمتی گفت:«من جلوی مردم قسم خوردم و خودم را مدیون مردم کردم که از ترس رقابت این تصمیم را نگرفتم. یک دروازه بان که هیچ چیز ، اگر 10 تا دروازه بان هم بود می رفتم و رقابت می کردم. تازه ان هم برای دروازه بانی که هنوز قرار است تازه به فوتبال مان بیاید .

مهدی رحمتی که هیچ ، عددی نیست. تازه باید بیاید در اردو رقابت کند ببیند می تواند برای تیم ملی بازی کند. ولی من دلایلی داشتم که اگر بگویم شان مردم هم قانع می شوند ولی فقط همین را بگویم که واکنش دوستان با حرفم ، شکم را به یقین تبدیل کرد. »

او ادامه داد:«من الان هم برای آرامش تیم ملی حرفی نزدم . اگر اجازه بدهید ، می آیم در یک برنامه زندهپیش خودت و همه چیز را می گویم. خود شما برای اجرای برنامه ات هزار تا مشکل داری و اگر یک روز بیایی بگویی من مشکل دارم ، شاید یک هفته نیایم روی آنتن ، رئیس شبکه 3 می گوید به سلامت؟»

با این حرف عادل سکوت کرد که رحمتی گفت:« نه جواب مرا بده. با مصاحبه ای که از آقای کروش دیدم ، تمام شکی که داشتم به به یقین تبدیل شد. باز هم می گویم به رغم همه این اتفاقات هر وقت تیم ملی مرا بخواهد، مثل یک سرباز در خدمتم.»

عادل از او درباره اختلاف با نکونام پرسید که رحمتی گفت:« در این باره حرفی ندارم. جوابی نمی دهم.»
او درباره اینکه چرا در این باره به کارلوس حرفی نزده است؟ گفت:« اولا من در حرف هایم گفتم احتمالا. تازه آقای کروش اینجا همسایه ما هستش . هر اتفاقی بیفتد ما اینجا می توانیم از هم بپرسیم یا با خبر باشیم. مثلا خود شما هم که چند شب پیش خانه اش بودید ، خبرش به ما رسیده! خیلی های دیگر هم می آیند اینجا و می روند و من می بینم چه کسی می آید و می رود. به هر حال ایشان هم می توانستند اصلا از من بپرسند چه خبری است.

 یکبار کارلوس در حضور امید نمازی به من گفت مشکل ما این است که نمی توانیم بدون واسطه حرف بزنیم. راستش اگر من هم انگلیسی اسپانیایی یا پرتغالی حرف می زدم خیلی از مشکلات حل می شد! دلایل من برای تصمیمی که گرفتم خیلی فراتر از این هاست. ولی الان تیم ملی نیاز به آرامش دارد و تیم باشگاهی من قبل از دربی نیاز به آرامش دارد.»

 

كسي نفهميد كه چرا مهدي رحمتي در شرايطي كه تيمش در آستانه دربي حساس روز جمعه برابر پرسپوليس قرار دارد،‌ به يكباره از تيم ملي فوتبال ايران كناره گيري كرد.

 

پارسینه - امیرقربانی: البته دروازه بان استقلال بعد از اعلام خبر كناره گيريش صحبت هايي كرد،‌ ولي بازهم كسي متوجه دليل اصلي اين تصميم نابهنگام نشد. رحمتي در جريان تمرين روز يكشنبه استقلال برخورد نامناسبي با يكي از خبرنگاران پيشكسوت استقلال‌نويس، داشت. اين اتفاق در حالي رخ داد كه اين خبرنگار در پي گرفتن مصاحبه با رحمتي و پرسيدن علت كناره گيري از تيم ملي سراغش رفت ولي با برخورد نامناسب دروازه بان آبي پوشان مواجه شد.

در اين خصوص تنها حرفي كه مي توان به اين دروازه بان زد اين است كه حفظ حرمت پيشكسوتان فوتبال و رسانه يكي از جنبه‌هاي موفقيت هر ورزشكاري است و يك قهرمان بدون اين روحيه به جايي نخواهد رسيد.

از سوي ديگر شايد مهدي رحمتي فراموش كرده كه پيراهن شماره يك تيم ملي فوتبال ايران بر تن چه كساني بوده كه حالا نسبت به حضورش در تيم ملي فوتبال چنين رفتاري مي كند.
 

 

 
در ماجراي كناره‌گيري بازيكنان پرمدعاي فوتبال ايران در دهه60، پرويز دهداري سراغ زمين‌هاي خاكي، كوچه‌ها و محلات رفت و از ميان آنها تيمي را جمع كرد كه بعدها نسل طلايي فوتبال ايران را تشكيل دادند. احمدرضا عابدزاده يكي از همان بازيكنان بود. او توسط دهداري در سن 19 سالگي از تيم نه‌چندان مطرح تام اصفهان به تيم ملي دعوت شد و تا جايي پيش رفت كه لقب عقاب آسيا را برازنده خود كرد. از عابدزاده بازي‌هاي درخشاني در ذهن‌ها به يادگار مانده، از جام صلح و دوستي و بازي مقابل اوگاندا تا نمايش خيره‌كننده در ملبورن استراليا و بعد بازي تاريخي‌اش در جام جهاني برابر آمريكا.احمدرضا عابدزاده كه در نتيجه اعتصاب گروهي ملي‌پوشان مطرح دهه 60 به تيم ملي رسيده بود، اينگونه تاريخ‌ساز شد تا اگر تمام آسيايي‌ها او را بهترين دروازه‌بان تاريخ قاره ندانند اما براي جامعه فوتبالدوست ايراني او مي‌تواند شايسته‌ترين بازيكن براي گرفتن اين عنوان باشد.
 
فارغ از هرگونه رنگ‌بندي و اعمال سليقه، بايد از مرحوم ناصر حجازي هم به بزرگي ياد كرد؛ او را نسل اولي‌ها بهتر مي‌شناسند. آنهايي كه جام جهاني 78 آرژانتين و بازي ايران وهلند را به خاطر دارند. او با واكنش‌هاي فوق‌العاده‌اش قبل از جام جهاني 78، در بازي ايران و كره شمالي، شير پيونگ‌يانگ شد. ناصر در تمام سال‌هاي عمر خود يك حسرت بزرگ داشت؛ اينكه راديكال‌هاي دهه 60 با قانون من‌درآوردي 27 ساله‌ها، پيراهن تيم ملي را از تنش درآورد. شايد اگر اين اتفاق رخ نمي‌داد، ناصر كه تا دروازه‌هاي منچستر يونايتد پيش رفته بود، بازي در ليگ جزيره را هم به افتخارات خود اضافه مي‌كرد. او براي همه ما يك اسطوره محبوب و دوست‌داشتني است. صريح و بي‌پرده حرف مي‌زد. نگاهي ملي و وطن‌دوستانه داشت و همين عوامل باعث شد تا علاقه‌مندان به او با چشماني اشكبار و لباس‌هاي مشكي وداعي باشكوه با اين اسطوره داشته باشند؛ روحش شاد.

به جز عابدزاده و حجازي دروازه باناني چون اصلي در بازي هاي  آسیایی ۱۹۶۶، رشيدي در  بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۶، قفل ساز در  بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ و بازيكناني چون رودباريان و ميرزاپور، پيراهن شماره يك تيم ملي فوتبال كشورمان را به تن كرده اند و در طول اين سال ها هيچ گاه رفتاري غير حرفه اي كه به نوعي كلاس گذاشتن براي تيم ملي محسوب شود از آنها ديده نشد.

دراين بين از بازيكني كه در يك حركت نمادين پيراهن قديمي ناصر حجازي را به تن مي‌كند و در رويايش جايگاه ناصر حجازي را تمنا دارد، انتظار مي رود كه مراقب جايگاه خود بوده و از پيراهني كه به امانت به وي سپرده شده به خوبي نگهداري كند.

سيد مهدي رحمتي از تيم ملي كناره‌گيري كرد؛‌از فحواي كلامش اينطور برمي‌آيد كه در انتظار كدخدامنشي و ناز كشيدن است اما بازيكني كه نه مثل احمدرضا عابدزاده تاريخ‌ساز بوده و نه به اندازه ناصر حجازي در قلوب مردم ايران خانه كرده، چگونه انتظار دارد كه روزي دوباره صاحب پيراهن شماره يك تيم ملي شود؟

واكنش حرفه اي كي روش به رفتار غير حرفه اي رحمتي

رفتار كارلوس كي روش نسبت به حركت مهدي رحمتي را مي توان يك حركت حرفه اي دانست. سرمربي تيم ملي فوتبال كشورمان اعلام كرد كه من به عنوان سرمربی تیم‌ملی ایران از مهدی رحمتی به خاطر خدماتش تشکر می‌کنم و به هواداران و شما ضمانت می‌کنم تیم ملی رو به جلو حرکت خواهد کرد. و با بازیکنان متعهدی که دارد حرکتش ادامه پیدا می‌کند. من به تصمیم رحمتی احترام می‌گذارم و به او می‌گویم خیلی ممنون و با آرزوی بهترین‌ها. الآن زمانی است که تیم ملی حرکت رو به جلویی داشته باشد و با بازیکنانی که دوست دارند برای تیم ملی بازی کنند رو به جلو حرکت خواهیم کرد. یک فهرست اولیه 34 نفره داریم که البته اکنون مهدی رحمتی از آن حذف شده است. من هنوز یکسری از بازیکنان را زیر نظر دارم.

وی همچنين در مورد اینکه رحمتی شانسی برای برگشت به تیم ملی دارد یا نه گفت:‌ رحمتی شانسی برای برگشت ندارد.

 اكنون اما جاي مربيان نامداري چون پرويز دهداري در فوتبال ايران خالي است تا تمام فوتباليست‌هاي متبختر و فخرفروش امروزي كه بر سر منافع خود به جان هم افتاده‌اند را كنار بگذارد تا تيم ملي از انحصارطلبي اين گروه شكست خورده خارج شود تا بلكه شايد جاي آنها را جوان‌هايي بگيرند كه اگر پيراهن تيم ملي را درك كنند، دوباره احمدرضا عابدزاده‌ها و ناصر حجازي‌ها و كريم باقري‌ها از راه برسند.

برطرف شدن آخرین موانع حضور رقیب رحمتی در تیم ملی

 
آخرین مانع حضور دانیل داوری در تیم ملی فوتبال ایران برطرف شد.
 
در شناسنامه ایرانی داوری نام کوچک او محمد درج شده است در حالی که در شناسنامه آلمانی نام او محمد دانیل عنوان شده است. این مغایرت باعث شده بود تا فدراسیون جهانی فوتبال اجازه بازی داوری با تیم ملی ایران را ندهد.

 

فدراسیون فوتبال ایران با همکاری سرکنسولگری ایران در فرانکفورت آلمان با ارائه اسنادی چون شناسنامه پدر داوری، فیفا را متقاعد کرد و اکنون با موافقت عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در فوتبال جهان داوری دیگر مانعی را برای حضور در تیم ملی ایران بر سر راهش نمی‌بیند.

 

در آخرین فهرست سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران هم نام دانیل داوری دیده می‌شود و مسئولان فدراسیون فوتبال هم در تلاش هستند آخرین کارهای لازم را برای رساندن داوری به تیم ملی انجام دهند.

 

محمد دانیل داوری، پیراهن شماره 26 اینتراخت برانشوایگ را به تن دارد ولی سنگربان اصلی این تیم در رقابت‌های بوندسلیگای دو است. در پروفایل این بازیکن در "کیکر آن‌لاین" نوشته شده است او 192 سانتی‌متر قامت و 85 کیلوگرم وزن دارد و در ششمین روز ژانویه 1988 از پدری ایرانی و مادری لهستانی در آلمان به دنیا آمده است.

 

داوری پیش از برانشوایگ درون دروازه تیم‌هایی چون ویزک و ماینتس ایستاده است. سه بازی در بوندسلیگای سه و 48 بازی در بوندسلیگای دو هم در کارنامه فوتبالی مرد شماره یک برانشوایگ، صدرنشین بوندسلیگای دو دیده می‌شود.

 

فوتبال داوری از گاربن‌تایش شروع شد. او سپس در سال 2002 به گیسن ویزک پیوست و یک فصل را هم به عنوان مهاجم بازی کرد. داوری در سال 2004 به جوانان ماینتس رفت و سرانجام با همین تیم در رده جوانان بوندسلیگا حاضر شد. او در فصل 2008 – 2007 دروازه‌بان تیم دوم ماینتس در لیگ منطقه‌ای آلمان بود و پس از رسیدن به عنوان پنجمی با این تیم روانه اینتراخت برانشوایگ در بوندسلیگای سه آلمان شد. او بلافاصله در تیم اصلی برانشوایگ جای نگرفت ولی با تیم ذخیر‌ه‌ها در لیگ منطقه‌ای به قهرمانی رسید. آسیب‌دیدگی ماریان پتکوویچ، دروازه‌بان اصلی برانشوایگ در 11 سپتامبر 2010 در بازی خانگی با وایس آهلن به انجام نخستین بازی داوری در تیم اصلی برانشوایگ در لیگ دسته سوم آلمان انجامید. پتکوویچ در بازگشت از آسیب‌دیدگی نتوانست جای خود را از داوری پس بگیرد.

 

در فصل 2012 – 2011 این داوری بود که دروازه‌بان اصلی تیمش شد. او 12 اوت 2011 در بازی با کارلسروهه نخستین بازی خود را در بوندسلیگای دو انجام داد.

 

 


دانیل داوری

 

به گزارش ایسنا، داوری امید فراوانی دارد تا سال آینده در بوندسلیگای یک روبه‌روی بزرگانی چون بایرن‌مونیخ، بوروسیا دورتموند، هامبورگ، شالکه و ... قرار گیرد. شاید او جام جهانی 2014 را با حضور در دروازه تیم ملی ایران تجربه کند. البته اگر کارلوس کی‌روش بتواند راه ناهموار شده تیم ملی ایران را در رسیدن به جام جهانی بیستم هموار کند!

 

داوری که در تمام 19 هفته سپری شده از بوندسلیگای 2 درون دروازه تیمش ایستاده، میانگین نمره 3.11 را از کیکر دریافت کرده است.

 

باید منتظر ماند و دید محمددانیل داوری می‌تواند دروازه‌بانان ایرانی را برای پوشیدن شماره یک "تیم ملی" به چالش بکشد. آیا همزمانی برطرف شدن این مانع و کناره‌گیری سیدمهدی رحمتی تصادفی است؟ آیا کی‌روش پس از رضا قوچان‌نژاد، امید نظری و اشکان دژآگه چهارمین "دورگه" را در ترکیب اصلی تیم خود جای خواهد داد؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا